הפרשי מקדמות שמשולמים במהלך השנה

הפרשי מקדמות שמשולמים במהלך השנה

עצמאי הגיש דוח לשנת 2020 והדוח נסתיים בחוב מס. בעקבותיו רשות המיסים הגדילה את המקדמות השוטפות לשנת 2021 מ-34% ל- 38%. העצמאי חושב שההגדלה לא מוצדקת והוריד את המקדמות חזרה ל-34%. אם לפני סוף שנת 2021 יתגלה בדיעבד שהגדלת המקדמות היתה מוצדקת והפרשי המס ישולמו לפני תום השנה - האם עדיין יהיה חיוב ריבית נוספת בהתאם לסעיף 190 לפקודה? 

עו"ד רו"ח יעקב דהן משיב:


כידוע, מס ההכנסה בגין הכנסות מעסק, משולם בדרך של מקדמות חודשיות, כאשר החישוב נעשה על ידי דרך האומדנה בלבד, וזאת במטרה לקרב את מועד הגבייה למועד היווצרות ההכנסה החייבת וכפועל יוצא מכך, למנוע שחיקה של בסיס המס.

יחד עם זאת, הגבייה בדרך של מקדמות חודשיות מעוררת קושי, והוא ששיעור החיוב במס נקבע על בסיס ההכנסה השנתית החייבת, בעוד שעד סוף שנת המס אין כל ודאות לגבי היקף ההכנסות העתידי, ומשכך, אין כל ודאות לגבי גובה המס האמור להיות משולם לקופה הציבורית.

סעיף 175(ב) בפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") מציע פתרון לקושי זה, והוא חיוב הנישומים במקדמות על חשבון חוב המס הצפוי שלהם. גובה המקדמות נקבע על ידי רשות המסים כשיעור מסוים (אחוז) מהמחזור העסקי של הנישום בתקופה בה משתלמות המקדמות.

סעיף 180(א) בפקודה מאפשר לנישומים לבקש הפחתה של גובה המקדמות הנדרשות מהם על ידי רשות המסים (וזאת על ידי הקטנת שיעור המס כפול המחזור), כאשר בד"כ רשות המסים נעתרת לבקשת הנישומים להפחתת שיעור המס כאמור.

דא עקא, רק בתום שנת המס יש ודאות לגבי היקף ההכנסה השנתית החייבת של הנישומים, ורק אז ניתן לקבוע באופן מוחלט מה חבות המס שלהם לאותה שנת מס, ובמסגרת זו, בוחנים מס סך המקדמות ששולמו לבין סכום המס שעל הנישומים לשלם כמס אמת.

תפקידו של סעיף 190(א)(2) בפקודה הוא לקבוע את האיזון הראוי במסגרת זו, בהא הלשינה:


"(2) ביקש אדם הפחתה מסכום מקדמותיו והתברר, לפי הדו"ח שהגיש, שהמס על פי הדו"ח עולה על היתרה לאחר ההפחתה, ישלם על סכום ההפחתה - אך לא יותר מאשר על ההפרש שבין הסכום שעליו הצהיר בדו"ח לבין יתרת המקדמות לאחר ההפחתה - הפרשי הצמדה וריבית כמשמעותם בסעיף 159א(א) החל במחצית שנת המס או תקופת השומה המיוחדת ועד לתום שנת המס או תקופת השומה המיוחדת ולגבי תשלום פלוני - עד מועד התשלום, לפי המוקדם; לענין זה, אם שולם סכום כלשהו על חשבון המקדמות, יזקפוהו תחילה על חשבון היתרה;"

(ההדגשות לא במקור - י.ד.).


משמע, כאשר מתבצעת הקטנת שיעור מקדמות מס הכנסה מעבר למוצדק, הדבר גורר אחריו סנקציה – על הפער שבין סכום המס הנובע מן המקדמות המופחתות שביקש הנישום לבין סכום המס האמיתי שיתברר בסוף שנת המס ישלם הנישום ריבית והצמדה על פי סעיף 159א(א) הקובע כדלקמן:


"159א.(א) בסעיף זה, "הפרשי הצמדה וריבית" - תוספת לסכום שמדובר בו, השווה לסכום האמור כשהוא מוכפל בשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הנדונה, בתוספת ריבית בשיעור של 4% לשנה על הסכום שמדובר בו לאחר שנוספו הפרשי הצמדה כאמור, או בשיעור אחר שקבע שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת."


על פניו נראה כי קיימת "תקלה" בפקודה, היות ובמצב בו לנישום לאחר הקטנת המקדמות ותשלום המס, בכל זאת ישנה יתרה לתשלום במסגרת הדוח השנתי – ושוב, סעיף 190(א)(2) קובע כי ימצא רק לאחר הגשת הדוח שההקטנה של המקדמות אינה מוצדקת, יוטל קנס כאמור.

לעניות דעתי, במקום ניתן להראות כי ההקטנה תחילה היתה מוצדקת (כך למשל עקב משבר הקורונה אותו כלל המשק הישראל חווה עמוקות), ולאחר מכן, כאשר התברר כי יש להגדיל את המקדמות, אין מקום להטיל עליו קנס.

יחד עם זאת, ככל שפקיד השומה בכל זאת יטיל קנס על הנישום, אציע לפנות בבקשה לבטלו ובמידה והקנס לא מבוטל, יש לשקול פניה לערכאות המשפטיות (והכול כמובן תוך שיקולי עלות תועלת).



מומלץ להתייעץ עם משרדנו על מנת לבחון את פרטי המקרה הספציפי, ככל שיידרש. 



המשיב - עורך דין ורואה חשבון יעקב דהן עוסק בתחום המסים, המסחרי והפיננסי, בעל ניסיון מקצועי בתחומו המשלב את תחום המשפט והחשבונאות, בעל ידע וניסיון רב בדיני המס הישראליים, בדגש על ליווי וייצוג מול רשויות המס, רשויות חקר ופרקליטות, בשלבים מנהליים ובערכאות, בהליכי שומה אזרחיים ובהליכים פליליים בתחום המס, הלבנת הון וצווארון לבן.   


למען הסדר הטוב יובהר, כי התשובה האמורה אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ואין הח"מ אחראי לתוצאות השימוש בה. כמו כן, אין במידע האמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.


Share by: