התיישנות הליכי ביקורת על ידי מס הכנסה

האם ומתי מתיישנים הליכי ביקורת על ידי מס הכנסה


פקיד השומה החל בביקורת בתיק, שלח בקשה לקבלת חומר ונמסרו תשובות. היו מספר שיחות/פגישות בנושא, אך בשלב כלשהוא הטיפול הופסק ולא נעשתה כל התקדמות לקראת סגירת הדיון ו/או הסכם פשרה. מתי "מתיישן הדיון", אם בכלל? אני מתאר לעצמי שאין טעם להתעקש ולעורר דובים משנתם, אבל האם יש מועד שבו, אם פקיד השומה לא התקדם, אזי ניתן לראות את הנושא כגמור? 

עו"ד ורו"ח יעקב דהן משיב:



מנתוני השאלה עולה, כי הסעיף הרלוונטי בפקודת מס הכנסה, הינו סעיף 145(א)(2) הקובע כדלקמן:



"(2) פקיד השומה רשאי, תוך ארבע שנים מתום שנת המס שבה נמסר לו הדו"ח, לבדוק אותו ולעשות אחת מאלה


:(א) לאשר את השומה העצמית

(ב) לקבוע לפי מיטב שפיטתו את סכום הכנסתו של אדם, את הניכויים, הקיזוזים והפטורים המותרים ממנה על פי כל דין ואת המס שהוא חייב בו, אם יש לו טעמים סבירים להניח שהדו"ח אינו נכון; שומה לפי פסקת משנה זו יכול שתיעשה בהתאם להסכם שנערך עם הנישום;"


;כלומר, בסמכות פקיד השומה לערוך את ביקורתו במסגרת אותן 4 שנים מתום שנת המס שבה נמסר לו הדו"ח


.תימוכין לאמור ניתן למצוא גם בסעיף 152(ג) לפקודת מס הכנסה הקובע


:"(ג) אם בתוך ארבע שנים מתום שנת המס שבה נמסר הדוח לפי סעיף 131 או בתום שנה מיום שהוגשה השגה, לפי המאוחר מביניהם, לא הושג הסכם כאמור בסעיף קטן (א) ולא השתמש פקיד השומה בסמכויותיו לפי סעיף קטן (ב), יראו את ההשגה כאילו התקבלה; ואולם השגה שהושגה על שומה שנערכה לפי סעיף 145(ב), יראו אותה כאילו התקבלה רק אם לא השתמש פקיד השומה בסמכויותיו כאמור בסעיף זה, בתוך חמש שנים מתום שנת המס שבה הוגשה.


"לאמור יש להוסיף את ההוראות המיוחדות לתקופת משבר הקורונה - תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (דחיית תקופות בענייני הליכי מס), התש"ף-2020, שם נקבע, כי תקופות שמועד פקיעתן חל בתקופת החירום (מ-22.3.2020 ועד 31.5.2020) או בחודשיים שלאחריה, יוארכו


.עוד יצוין, כי ביום 22.2.2016, הוצאה הנחיה על ידי רשות המסים, במסגרת מדיניות הרשות להגביר את השקיפות ולחזק את שיתוף הפעולה עם הלשכות המקצועיות ועם ציבור המייצגים והנישומים, בנוגע לטיפול בנישומים לפני מועד ההתיישנות (להלן: "ההנחיה")

בהנחיה זו נקבע, כי ככלל, בשל החשיבות לעריכת שומה מקצועית ומעמיקה ומתן הזדמנות סבירה לנישומים ומייצגים להשמיע את טענותיהם, הוחלט כי בכדי לערוך שומה לשנת מס פלונית יש להתחיל בהליכי ביקורת גלויים משמעותיים (כגון הזמנה לדיון, דרישת מסמכים, ערכית ביקורת בעסק וכדומה), לפחות חודשיים לפני מועד ההתיישנות של השומה (וזאת בעת עריכת שומות לפי סעיף 145(א)(2) בפקודה).

עוד נתנו במסגרת ההנחיה מס' דגשים לפעולה, בין היתר נקבע, כי לבקשת פקיד השומה או סגנו, במקרים חריגים בלבד, שיאושרו על ידי הרפרנט המקצועי, יוכל המפקח לערוך שומה לשנת מס, גם אם נותרו פחות מחודשיים למועד ההתיישנות של השומה. בעת קבלת החלטה כאמור, יציין הרפרנט המקצועי את הנימוקים להחלטה בכתב. החלטה זו תתויק בתיק.


.להלן דוגמאות למקרים חריגים

התיק הוחזר מחקירות סמוך למועד ההתיישנות וקיימים בו ממצאים שיש לייחסם לשנה שעומדת להתיישן. בתיקים אלה יש לפעול על פי הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 9/2011 "יחסי גומלין בין הטיפול הפלילי לטיפול האזרחי בתיקי מס הכנסה".

בביקורת שנערכה במע"מ בסמוך למועד ההתיישנות נמצאו ממצאים רלוונטיים למס הכנסה.

הוגשה הצהרת הון בסמוך למועד התיישנות השומה, ובעת עריכת השוואת הון עלו ממצאים המעידים על כך כי יש לייחס את גידול ההון לשנה שעומדת בפני התיישנות.

בעת טיפול בתיקים קשורים ו/או כמסגרת סקירת התיק עצמו נתגלו ממצאים משמעותיים המצדיקים טיפול בתיק בשנה שעומדת להתיישן.


:למען הסדר הטוב יצוין, כי האמור חל על שומות שלב א' כאמור בסעיף 145(א)(2) לפקודה, ואילו במצבים בהן כבר הוצאה שומה על ידי מפקח מס הכנסה לאחר הליכי הביקורת, חלים כללים אחרים, אולם היות והשאלה אינה עוסקת בהם, ומפאת קוצר היריעה, סוגיה זו לא תורחב במסגרת זו

 

המשיב - עורך דין ורואה חשבון יעקב דהן עוסק בתחום המסים, המסחרי והפיננסי, בעל ניסיון מקצועי בתחומו המשלב את תחום המשפט והחשבונאות, בעל ידע וניסיון רב בדיני המס הישראליים, בדגש על ליווי וייצוג מול רשויות המס, רשויות חקר ופרקליטות, בשלבים מנהליים ובערכאות, בהליכי שומה אזרחיים ובהליכים פליליים בתחום המס, הלבנת הון וצווארון לבן.   


. למען הסדר הטוב יובהר, כי התשובה האמורה אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ואין הח"מ אחראי לתוצאות השימוש בה. כמו כן, אין במידע האמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.

Share by: