חישוב שווי רכב לעובד עבור חלק מהחודש

חישוב שווי רכב לעובד עבור חלק מהחודש 

רכב חברה הוא רכב "איגום" שבועיים וצמוד לעובד בשבועיים הנותרים של החודש, לפי מיטב ידעתי וכפי שנרשם בפקודה הגדרה של חודש - או חלק ממנו, קרי גם עובד שלקח רכב צמוד ליומיים יש לבצע לו שווי למס מלא על כל החודש, האם אכן כך? איך יש לבצע חישוב זקיפת שווי לעובד שרכב החברה צמוד אליו שבועיים ובשבועיים האחרים נחשב ל"רכב איגום"?

עו"ד ורו"ח יעקב דהן משיב:


ראשית יובהר, כי המונח "רכב איגום" או "רכב מאגר" אינו מוגדר בפקודת מס הכנסה או בתקנות מכוחה והוא מתייחס למצבים בהם המעביד מעמיד לרשות עובדיו רכבים שנועדו לפעילותו השוטפת, וזאת מבלי שרכב מסוים מוקצה לעובד מסוים, אם כי רכבים אלה עשויים להימצא בידי עובדים מסוימים בשעות שמעבר לשעות העבודה ומחוץ למקום העבודה הקבוע.


"רכב מאגר" נמצא, אפוא, בתווך שבין רכב תפעולי לבין רכב צמוד. מחד גיסא, הוא אינו רכב תפעולי שכן הוא משמש את העובד באופן פרטי. מאידך גיסא, הוא אינו רכב צמוד העומד לרשותו של העובד ללא הגבלת זמן ומקום.


בעקבות הליך משפטי שהתנהל בעניין ה"פ 38987-07-12 ארגון סגל המחקר במשרד הביטחון, ברפא"ל ובמשרד ראש הממשלה נ' משרד האוצר – החשב הכללי ואח', [פורסם בנבו] רשות המיסים הוציאה הנחיה מקלה הקובעת, כי בכפוף לתנאים שהוגדרו בהנחיה, ייזקף שווי שימוש בגין "רכב מאגר", באופן יחסי ועל פי היקף השימוש החודשי של העובד, וזאת במקום זקיפת שווי שימוש חודשי מלא (הנחיית רשות המיסים מתאריך 21.10.2014 בעניין "מיסוי שווי שימוש ברכבי מאגר/איגום") (להלן: "ההנחיה המקלה של רשות המיסים").


הייחודיות של "רכב מאגר" היא, אם כן, שניתן לזקוף בגינו שווי שימוש באופן יחסי וזאת חלף יישום הכלל הבינארי לפיו כל עוד הרכב אינו "תפעולי" יש לזקוף בגינו שווי חודשי מלא. 


הקלה נוספת שאושרה ע"י רשות המסים במסגרת ההנחיה המקלה של רשות המיסים, הינה במקרים של שימוש ברכב מאגר יותר מפעם אחת בחודש. נקבע כי אם לא מדובר ברכב הנותר בידי העובד לסוף שבוע יש לזקוף שווי יחסי על פי היחס שבין מספר הימים שהרכב נותר ברשות העובד ללילה לבין מספר הימים בחודש (30 יום) ובלבד והתקיימו כל התנאים הבאים:


הועמד/ו לרשות העובד רכב/י מאגר (לרבות חניית לילה בחניית העובד) במהלך חודש קלנדרי מספר ימים מוגבל שאינו עולה על עשרה ימים, וכן במספר ימים מוגבל במהלך שנה קלנדרית שאינו עולה על מאה ימים.

לא הועמד לרשותו של העובד רכב אחר באותו חודש (אין לו רכב צמוד).

לא מדובר ברכב המוצמד לעובד אלא רכב מאגר המיועד לפעילויות שוטפות.

הרכב נותר בידי העובד למשך הלילה בלבד (החל מתום יום העבודה המלא של העובד בתום פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע והסתיים לאחר שעות העבודה הרגילות או לקראת פעילות מחוץ למקום העבודה הקבוע ביום המחרת הדורשת יציאה לעבודה לפני שעות העבודה הרגילות). הרכב יוחזר למחרת בבוקר למקום העבודה הקבוע למעט אם נדרש לפעילות כאמור לעיל ביום המחרת.

הרכב מועמד לשימוש העובד באופן אקראי ולא שיטתי בשל צרכי העבודה ועל פי אישור של הגורם המוסמך במקום העבודה.

הרכב לא נמצא בידי העובד החל מסוף יום ה' ועד יום א, בחגים, בשבתון, ימי חופשה, ימי מחלה או בכל יום היעדרות אחר מהעבודה.

יודגש כי בכל מקרה שאינו עומד בכללים אלו, יש לזקוף שווי שימוש חודשי מלא. יובהר כי בגין רכב מאגר אחד לא ייזקף יותר משווי שימוש חודשי מלא אחד.


גישת הפסיקה היא[1] , שלא ניתן לקבל טענות בעלמא של המעביד כי רכבים מסוימים שבהחזקתו הם "רכבים תפעוליים", מבלי שהוא מבסס טענות אלה באסמכתאות ברורות.


על המעביד להוכיח, כי ייחד, מראש ולא בדיעבד, רכבים מסוימים על מנת שישמשו לצורכי פעילות העסק וכי קבע נהלים ברורים, הנאכפים בפועל, על מנת להבטיח כי רכבים אלה לא ישמשו למטרות פרטיות של העובדים ושלא יוצאו מחוץ למקום העסק לאחר תום שעות העבודה הרגילות (עמ"ה (י-ם) 131/08 עירית מעלה אדומים נ' פקיד שומה ירושלים, [פורסם בנבו] פסקאות 21-28 (1.5.2011) (להלן: עניין מעלה אדומים).


אם המעביד לא יעמוד בנטל ההוכחה המוטל עליו, ולא יניח את דעתו של פקיד השומה כי הרכבים לא שימשו למטרות פרטיות של העובדים, תעמוד על כנה השומה המייחסת לעובדים הטבה של שווי רכב צמוד, בהתאם לתקנות שווי השימוש ברכב.


ויובהר, כי הנחיית רשות המיסים עניינה בהקלה ואין בה לשנות מהוראות הדין. כאמור, לשון התקנות דווקנית ועל פיה, רכב שלא שימש "רק לצורכי המעביד" דינו כדין רכב שהועמד לרשות העובד ובגינו יש לזקוף שווי שימוש חודשי מלא.



למען הסדר הטוב יובהר, כי התשובה האמורה אינה מהווה תחליף לייעוץ משפטי, ואין הח"מ אחראי לתוצאות השימוש בה. כמו כן, אין במידע האמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים.


Share by: